Friday, May 23, 2008

Antara Blog dan website (com)..

Selepas pilihanraya PRU12, nampaknya semakin ramai tokoh politik kerajaan, agensi2 kerajaan, dll giat dan berlumba-lumba membuat blog sendiri. Fenomena ini terjadi selepas tokoh-tokoh politik parti pembangkang menggunakan blog sebagai sebahagian daripada kempen pilihanraya dan alternatif informasi kepada rakyat.
Sebenarnya, fenomena ini boleh dikatakan kelakar. Ini adalah kerana blog adalah sebahagian daripada website. Blog merupakan satu diari atau catatan dalam betuk online dan percuma. Pada dasarnya kebanyakan tokoh politik pembangkang menggunakan blog ( blogger.com) dan tidak mendaftar domain sendiri ( sama ada .com atau .com.my) kerana domain yang berdaftar dikawal oleh MIMOS dna kerajaan. Oleh kerana itu jika kerajaan memerintah mendapati website tersebut mengancam negara, maka website tersebut boleh dihapusan atau dihalang aksess untuk tatapan pengguna internet .
Senario yang berlaku ialah kewujudan website domain kerajaan dan agensi kerajaan tetapi tidak pernah dikemaskini atau diabaikan. Oleh kerana itu bila tidak dikemaskini maka, maklumat tidak sampai kepada rakyat.Selain daripada itu berlaku pembaziran duit rakyat.Ini adalah kerana pembayaran untuk domain-domain tersebut adalah menggunakan wang rakyat.
Tetapi, ada juga sesetengah website kerajaan yang dikemaskini, tetapi maklumat yang ditampilkan hanya melepaskan batuk di tangga.
Salah satu cara untuk mengawal blog-blog tersebut ialah kerajaan malaysia melalui MIMOS perlu mencipta website yang mirip blog, seterusnya mengalakkan rakyat menggunnakn perkhidmatan tersebut. Ataupun kerajaan malaysia bekerjasama dengan pemilik domain www.blogger.com
Cuma, langkah yang dibuat perlulah serius dan bukan hanya melepaskan batuk di tangga. Ini pernah berlaku kepada satu projek kerajaan iaitu www.waumail.com ( website email malaysia yang pertama) tetapi telah menemui kegagalan. Di situ, sekali lagi berlaku pembaziran duit rakyat. Waumail dilancarkan pada tahun 1998 (Kalau tak silap).
Kerajaan yang memerintah sepatutnya mencipta dan mengawal trend, bukan terikut-ikut dengan trend. Di akhirnya nanti, cuma akan merugikan rakyat bawahan dan pertengahan sahaj..Fikir-fikirkan lah

No comments: